Twój pierwszy program na Arduino

Zostań mistrzem programowania kontrolerów

Programy komputerowe to czary. Wypisujesz na klawiaturze zaklęcia w odpowiedniej kolejności. Potem maszyna sprawia, że czary zamieniają się w rzeczywiste działanie. W takim razie programista to czarodziej. Jeśli chcesz nim zostać musisz przejść szkolenie. Nauczysz się zaklęć, które będziesz układał w czary robiące to co chcesz.

Maszyna spełniająca zaklęcia to Arduino UNO. Mała płytka komputerowa, którą opisałem wcześniej.
Opis Arduino UNO w Akademii Nettigo

Sterowanie lampką

Na płytce znajduje się mała lampka oznaczona literą "L".

Lampka "L" w Arduino UNO

Sprawię, żeby świeciła tak jak chcę.

Pisanie szkicu

Najpierw uruchamiasz edytor do pisania programów tj. czarów. Jest nim Arduino IDE, który opisałem wcześniej.
Opis Arduino IDE w Akademii Nettigo

W nim wpisuje zaklęcia:

void setup() {
  pinMode(LED_BUILTIN, OUTPUT);
}

void loop() {
  digitalWrite(LED_BUILTIN, HIGH);
  delay(1000);
  digitalWrite(LED_BUILTIN, LOW);
  delay(1000);
}

Czar składa się z dwóch części. W części "setup" [ang. konfiguracja] ustawiane są parametry urządzenia. Ustawiam w niej pin do którego podłączona jest dioda jako wyjście.

Znaczenie zaklęć:

W części "loop" [ang. zapętlony] działa program, ciągle od nowa. Tu włączam i wyłączam diodę co sekunda.

Znaczenie zaklęć:

Wykorzystuje algorytm który działa tak:

Możesz spróbować zmieniać czas opóźnienia, żeby przyśpieszyć, albo spowolnić mruganie. Możesz też sprawić, żeby lampka mrugała w odpowiedni sposób np. dłużej świeciła niż była wyłączona. Wszystko zależy od twojej wyobraźni.

We wpisie wykorzystałem zmodyfikowany obrazek z programu Fritzing