Wstęp
Jakiś czas temu wygrzebaliśmy w sieci grę DIY (niestety linku nie pamiętamy) i choć oryginał był na znacznie prostszym PICu, to uznaliśmy, że Arduino Starter Kit jest doskonałym zestawem do zbudowania takiej gry.
Zasada jest prosta – kto pierwszy naciśnie swój przycisk po zapaleniu diody ten dostaje punkt. Jeżeli jednak naciśnie zanim dioda się zapali – punkt dla przeciwnika. Gramy aż ktoś zdobędzie 5 punktów. Zobaczmy to w akcji:
Oprócz diody, która trzeba obserwować potrzebujemy 2 diody pokazujące kto dostał punkt oraz wygrał cały pojedynek, buzzer żeby zagrać prostą melodyjkę dla zwycięzcy i dwa przyciski.
Schemat
Oto schemat podłączeń wykonany we Fritzingu (kolory przewodów zmienione tylko dla zwiększenia czytelności):
Tutaj zdjęcie rzeczywistego układu, bo na filmie szczegółów nie widać:
Schemat wygenerowany przez Fritzing różni się kilkoma drobnymi rzeczami od rzeczywistej realizacji. I tak są to:
- rezystory do diod pokazujących zwycięzce mostkują bezpośrednio masę i katodę, bez dodatkowych kabelków
- masa do przełączników jest doprowadzona przez drucik będący odciętą nóżką z innego rezystora – doskonale się takie ścinki nadają do robienia krótkich mostków
Tym razem – przyciski są podłączone bez żadnego rezystora. Jak zwrócono uwagę w komentarzu, Arduino (ATmega328) ma do wejść cyfrowych podłączony wbudowany rezystor typu pull-up . Wystarczy go włączyć programowo – w procedurze setup przez sekwencję – ustawienie pinu w tryb wejścia a potem zapisanie do niego stanu wysokiego:
pinMode(playerA, INPUT);
digitalWrite(playerA, HIGH);
taka sekwencja włącza wbudowany rezystor pull up i można podłączyć przycisk bezpośrednio do wejścia cyfrowego.
Aplikacja składa się z setup
i pętli loop
(jak zwykle). W pętli zapalamy czasem (losowo) diodę led. Następnie sprawdzamy czy ktoś nacisnął przycisk. W zależności od tego czy dioda się świeci czy nie, przyznawany jest punkt graczowi (winner
). Następuje pokazanie tego kto wygrał (brzęczek i miganie diodą) oraz zwiększany jest licznik zwycięstw gracza (trzymany w tablicy total_wins
), a następnie wywoływane jest check_winner
, które sprawdza czy ktoś ma już 5 punktów. Jeżeli tak to winner_total
odgrywa melodyjkę (znaną z wpisu o buzzerze i miga diodą. Koniec i gramy od nowa.
Kod
int outLED = 4;
int playerA = 2;
int playerB = 3;
int aLED = 5;
int bLED = 6;
int st = LOW;
int total_wins[] = {0,0};
int speakerPin = 11;
int length = 15; // the number of notes
char notes[] = "ccggaagffeeddc "; // a space represents a rest
char champs[] = "fadbc";
int beats[] = { 1, 1, 1, 1, 1, 1, 2, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 2, 4 };
int tempo = 150;
void playTone(int tone, int duration) {
for (long i = 0; i < duration * 1000L; i += tone * 2) {
digitalWrite(speakerPin, HIGH);
delayMicroseconds(tone);
digitalWrite(speakerPin, LOW);
delayMicroseconds(tone);
}
}
void playNote(char note, int duration) {
char names[] = { 'c', 'd', 'e', 'f', 'g', 'a', 'b', 'C' };
int tones[] = { 1915, 1700, 1519, 1432, 1275, 1136, 1014, 956 };
// play the tone corresponding to the note name
for (int i = 0; i < 8; i++) {
if (names[i] == note) {
playTone(tones[i], duration);
}
}
}
void flashLED(int no) {
digitalWrite(no, !digitalRead(no) );
}
void winner(int pl) {
int tempo = 400;
digitalWrite(pl+aLED, HIGH);
for (int i = 0; i < 2; i++) {
playTone(1600 , tempo);
// pause between notes
}
st = LOW;
digitalWrite(pl+aLED, LOW);
digitalWrite(outLED, st);
delay(500);
total_wins[pl]++;
check_winner();
}
void check_winner() {
if(total_wins[0] >= 5) {
total_wins[0]=0;
total_wins[1]=0;
winner_total(0);
}
if(total_wins[1] >= 5) {
total_wins[0]=0;
total_wins[1]=0;
winner_total(1);
}
}
void winner_total(int pl) {
for (int i = 0; i < length; i++) {
if (notes[i] == ' ') {
delay(beats[i] * tempo); // rest
} else {
playNote(notes[i], beats[i] * tempo);
flashLED(pl+aLED);
}
// pause between notes
delay(tempo / 2);
}
// st = LOW;
// digitalWrite(outLED, st);
// delay(500);
};
void setup () {
pinMode(outLED, OUTPUT);
pinMode(speakerPin, OUTPUT);
pinMode(aLED, OUTPUT);
pinMode(bLED, OUTPUT);
digitalWrite(outLED, HIGH);
pinMode(playerA, INPUT);
digitalWrite(playerA, HIGH);
pinMode(playerB, INPUT);
digitalWrite(playerB, HIGH);
Serial.begin(9600);
};
void loop(){
if (random(2000) < 1) {
st = HIGH;
digitalWrite(outLED, st);
}
if (st == HIGH) {
if(digitalRead(playerA) == LOW) {
Serial.println("A!!!!!!!!");
winner(0);
}
if(digitalRead(playerB) == LOW) {
Serial.println("B!!!!!!!!");
winner(1);
}
} else {
if(digitalRead(playerB) == LOW) {
winner(0);
}
if(digitalRead(playerA) == LOW) {
winner(1);
}
}
delay(1);
};
Spis części użytych w projekcie
Zestaw elementów (wszystkie wchodzą w skład Starter Kitu):
Arduino1 Arduino Uno
Breadboard1 Generic Breadboard
J1 Piezo Speaker
LED1 Red LED - 5mm
LED1 Red LED - 5mm
LED1 Red LED - 5mm
R1 270Ω Resistor
R1 270Ω Resistor
R1 270Ω Resistor
R1 270Ω Resistor
S1 Pushbutton
S1 Pushbutton
Shopping List
Quantity Part
4 270 Ω Resistor
1 Arduino Uno
1 Generic Bajillion Hole Breadboard
1 Piezo Speaker
2 Pushbutton
3 Red LED