Funkcja to takie opakowanie dla kawałka kodu. Pozwala przypisać kawałek kodu do ładnej nazwy. Dzięki temu wiadomo co ten kawałek robi.
int pomnozPrzezDwa(byte liczba)
{
return liczba * 2;
}
Funkcja ma nazwę "pomnozPrzezDwa".
W nawiasie są dane wejściowe zwane argumentami. Można je traktować wewnątrz funkcji jak zmienne.
int
przed nazwą funkcji oznacza jakiego typu dane będą z funkcji wychodzić.
Za poleceniem return
[ang. zwrot, powrót] pisze się wartoś, jaka ma z funkcji wyjść. W tym przypadku będzie to wynik mnożenia.
By uruchomić program funkcji, w innym miejscu kodu programu piszesz:
int zmienna;
zmienna = pomnozPrzezDwa(8);
W "zmienna" powinna pojawić się wartość 16, czyli wynik mnożenia 8 * 2.
Istnieje typ funkcji void
. Oznacza on, że funkcja niczego nie zwraca. Taką funkcję wywołuje się bez przypisania jej wyniku do zmiennej.
Funkcje nie muszą mieć też argumentów.
nazwaFunkcji();