Pętle służą do wykonywania kodu w klamerkach ciągle od nowa, aż zostanie spełniony warunek.
Podstawowym rodzajem pętli jest while
[ang. dopóki].
int zmienna = 0;
while (zmienna < 10)
{
zmienna++;
}
Program będzie wykonywał kod w klamerkach ciągle od nowa dopóki "zmienna" będzie miała wartość mniejszą niż 10.
W nawiasie mogą być takie warunki jak używane w if
.
Bardziej rozbudowaną pętlą jest for
[ang. dla, ku czemuś podążać].
Można za jej pomocą tworzyć pętle, które podają kolejne wartości do kodu w klamerkach.
for (int a=0; a<10; a++)
{
}
Dla kodu w klamerkach będzie dostępna zmienna "a". Kod w klamerkach wykona się 10 razy od nowa, za każdym razem w zmiennej "a", dostanie kolejną liczbę od 0 do 9.
Przykład dla liczenia w dół:
for (int a=9; a>=0; a--)
{
}
Kod w klamerkach wykona się 10 razy od nowa. Za każdym razem w zmiennej "a" dostanie kolejną liczbę od 9 do 0.
W pętli for
w nawiasie oprócz warunku do spełnienia masz dodatkowe dwa argumenty.
- wartość początkowa zmiennej;
- warunek dopóki którego pętla ma działać;
- modyfikator zmieniający wartość zmiennej.