Ciszo, Idź precz!
Jako, że mamy przerwać ciszę, więc zacznijmy od obsługi przez Arduino tzw. buzzera – maleńkiego głośniczka zdolnego wydawać niezbyt głośne (ale jednak) dźwięki. Zacznijmy od produktu finalnego:
Buzzer jest sterowany przez Arduino, wygrywający prostą melodyjkę. Prędkość odtwarzania zależy od odczytu z fotorezystora (im jaśniej tym wolniej gra).
Jak to jest zrobione?
Jak odczytywać wartości z fotorezystora pisałem w tym artykule. Buzzer jest pobudzany przez odpowiednie przykładanie napięcia niskiego i wysokiego. Dla bezpieczeństwa (portu wyjściowego Arduino) dokładamy rezystor 220 Ohm, aby ograniczyć prąd jaki może przez niego przejść.
Na szczęście Arduino jest open source i dzięki temu w sieci można znaleźć mnóstwo gotowych elementów. I tak kwestia odgrywania melodyjki (nutki) jest opisana w tutorialu Melody. My z niego skorzystamy i dodamy tylko element odczytu wartości napięcia z fotorezystora i przełożenie tego na odpowiednie opóźnienie.
Jedyna modyfikacja tutorialu Melody to (poza ustawianiem początkowym w setup) linia w loop:
tempo=analogRead(analog)/3+100;
Czyli odczyt napięcia dzielmy na 3 i dodajemy 100. Uzyskamy wartość z przedziału od 100 do 1023/3+100=441. Oryginalne tempo to było opóźnienie 300. Pozostaje do dodania schemat:
Dla początkujących – szczegółowe info jak podłączyć kabelki:
Szczegółowa lista części (Fritzing ma w podstawowej bibliotece tylko głośniczek piezo, więc on jest używany na schematach) :
Fritzing Bill of Materials
Sketch: buzzer.fz
Date: Tue Sep 29 01:11:59 2009
Arduino1 Arduino Diecimila
Breadboard1 Tiny Breadboard
J1 Piezo Speaker
R1 220 Ω Resistor
R2 10k Ω Resistor
R3 Basic Photo-Resistor (Photocell)
Shopping List
Quantity Part
1 10k Ω Resistor
1 220 Ω Resistor
1 Arduino Diecimila
1 Basic Photo-Resistor (Photocell)
1 Piezo Speaker
1 Tiny Bre
No i na koniec – kod użyty w przykładzie