Warunki służą do podejmowania decyzji w programie.
Tworzy się je za pomocą polecenia if [ang. czy?].
if () {
}
Jeśli warunek z nawiasu jest spełniony, to zostanie wykonany kod znajdujący się między klamerkami.
Istnieje jeszcze jedna forma "if..else".
else [ang. w przeciwnym razie].
if () {
}
else {
}
Jego działanie polega na tym, że jeśli warunek w if nie zostanie spełniony, to zostanie wykonany kod w
Rodzaje warunków
Jeśli chcesz sprawdzić czy w zmiennej zapisana jest jakaś konkretna liczba używasz znaczka ==.
if (zmienna == 2) {
}
Program wykona kod w klamerkach jeśli w "zmienna" będzie zapisana liczba 2.
UWAGA W języku Arduino w warunku, przy sprawdzaniu równości korzysta się z podwójnego znaku równości (
==).
Pojedynczy znak równości (=) oznacza przypisanie, czyli inną operację. Formalnie można ją wpisać w warunku i Arduino IDE
nie zgłosi tego jako błąd, a działanie warunku będzie zupełnie inne. Czyli, równość sprawdzaj zawsze przez:
if (zmienna == 1)a nieif (zmienna = 1)
Dostępne znaczki do warunków. Kod w klamerkach wykona się jeśli:
==- dane są takie same!=- dane są różne>- wartość z lewej jest większa niż z prawej<- wartość z lewej jest mniejsza niż z prawej>=- wartość z lewej jest większa lub równa<=- wartość z lewej jest mniejsza lub równa
Można też łączyć kilka warunków w jednym if.
if (zmienna1 == 2 && zmienna2 > 10)
{
}
Program w klamerkach wykona się kiedy jednocześnie będą spełnione obydwa warunki.
Dostępne znaczki łączenia warunków:
&&- obydwa warunki muszą być spełnione||- jeden z warunków może być spełniony!- wynik warunku będzie odwrócony