Warunki służą do podejmowania decyzji w programie.
Tworzy się je za pomocą polecenia if
[ang. czy?].
if () {
}
Jeśli warunek z nawiasu jest spełniony, to zostanie wykonany kod znajdujący się między klamerkami.
Istnieje jeszcze jedna forma "if..else".
else [ang. w przeciwnym razie].
if () {
}
else {
}
Jego działanie polega na tym, że jeśli warunek w if
nie zostanie spełniony, to zostanie wykonany kod w
Rodzaje warunków
Jeśli chcesz sprawdzić czy w zmiennej zapisana jest jakaś konkretna liczba używasz znaczka ==
.
if (zmienna == 2) {
}
Program wykona kod w klamerkach jeśli w "zmienna" będzie zapisana liczba 2.
UWAGA W języku Arduino w warunku, przy sprawdzaniu równości korzysta się z podwójnego znaku równości (
==
).
Pojedynczy znak równości (=
) oznacza przypisanie, czyli inną operację. Formalnie można ją wpisać w warunku i Arduino IDE
nie zgłosi tego jako błąd, a działanie warunku będzie zupełnie inne. Czyli, równość sprawdzaj zawsze przez:
if (zmienna == 1)
a nieif (zmienna = 1)
Dostępne znaczki do warunków. Kod w klamerkach wykona się jeśli:
==
- dane są takie same!=
- dane są różne>
- wartość z lewej jest większa niż z prawej<
- wartość z lewej jest mniejsza niż z prawej>=
- wartość z lewej jest większa lub równa<=
- wartość z lewej jest mniejsza lub równa
Można też łączyć kilka warunków w jednym if
.
if (zmienna1 == 2 && zmienna2 > 10)
{
}
Program w klamerkach wykona się kiedy jednocześnie będą spełnione obydwa warunki.
Dostępne znaczki łączenia warunków:
&&
- obydwa warunki muszą być spełnione||
- jeden z warunków może być spełniony!
- wynik warunku będzie odwrócony