Programy komputerowe to czary. Wypisujesz na klawiaturze zaklęcia w odpowiedniej kolejności. Potem maszyna sprawia, że czary zamieniają się w rzeczywiste działanie. W takim razie programista to czarodziej. Jeśli chcesz nim zostać musisz przejść szkolenie. Nauczysz się zaklęć, które będziesz układał w czary robiące to co chcesz.
Maszyna spełniająca zaklęcia to Arduino UNO. Mała płytka komputerowa, którą opisałem wcześniej.
Opis Arduino UNO w Akademii Nettigo
Sterowanie lampką
Na płytce znajduje się mała lampka oznaczona literą "L".
Sprawię, żeby świeciła tak jak chcę.
Pisanie szkicu
Najpierw uruchamiasz edytor do pisania programów tj. czarów. Jest nim Arduino IDE, który opisałem wcześniej.
Opis Arduino IDE w Akademii Nettigo
W nim wpisuje zaklęcia:
void setup() {
pinMode(LED_BUILTIN, OUTPUT);
}
void loop() {
digitalWrite(LED_BUILTIN, HIGH);
delay(1000);
digitalWrite(LED_BUILTIN, LOW);
delay(1000);
}
Czar składa się z dwóch części. W części "setup" [ang. konfiguracja] ustawiane są parametry urządzenia. Ustawiam w niej pin do którego podłączona jest dioda jako wyjście.
Znaczenie zaklęć:
- pinMode [ang. sposób działania pinu]
- LED_BUILTIN [ang. wbudowana lampka LED]
- OUTPUT [ang. wyjście]
W części "loop" [ang. zapętlony] działa program, ciągle od nowa. Tu włączam i wyłączam diodę co sekunda.
Znaczenie zaklęć:
- digitalWrite [ang. zapisz do pinu cyfrowego]
- HIGH [ang. stan wysoki]
- delay [ang. opóźnienie]
- LOW [ang. stan niski]
Wykorzystuje algorytm który działa tak:
- Włącz lampkę
- Poczekaj sekundę
- Wyłącz lampkę
- Poczekaj sekundę
Możesz spróbować zmieniać czas opóźnienia, żeby przyśpieszyć, albo spowolnić mruganie. Możesz też sprawić, żeby lampka mrugała w odpowiedni sposób np. dłużej świeciła niż była wyłączona. Wszystko zależy od twojej wyobraźni.
We wpisie wykorzystałem zmodyfikowany obrazek z programu Fritzing